יום שישי, 18 ביוני 2010

רגישות...

רגישות זה עז...

רגישות היא נושא שאני מאוד מודעת אליו. גם רגישות לסביבה (כמו הבחירה שלי לעסוק אך ורק בעולמי הקט כי קשה לי מאוד עם כל ההתאכזרות ואי הצדק שיש בעולמנו) אבל יותר מכך ובהקשר ישיר לבלוג שלי, רגישות של העור. החשיפה לתיעוש וחומרים שונים כתוצאה ממנו משפיעה על כל המערכות בגוף וגם על האיבר הגדול ביותר, העור. העור שלי אינו כה רגיש אך יצא לי להיתקל בלקוחות המגדירות את עצמן רגישות. אני אף מכירה נשים עם תגובות שונות: אחת שמגיבה בתוקפנות וגירודים לבשמים, אחת הסובלת מגרד עקב מוצרים מסוימים של קליניק או אפילו אישה שבתקופות מסוימות של השנה זקוקה לנוגד אלרגיה על מנת להתקלח היות והיא אלרגית לרכיב מסוים במים איתם היא מתקלחת.
אני אלרגית לאקליפטוס, ועל אף שזהו רכיב שעשוי לשפר את מצב העור והנשימה עלי להתרחק ממנו.
ההגיון אומר כי היות וכל מוצר מכיל דבר הנקרא "רכיבים פעילים"- הדברים אשר גורמים למוצר לבצע את תפקידו בין אם התפקיד הוא ניקוי, שמירה על לחות העור או המרצת זרימת הדם ימצא במקום כלשהוא אישה או גבר שיהיו רגישים אליו.
הבעיה בעור רגיש היא שלא תמיד ניתן לדעת למה מגיבים- לעיתים רגישות ללק מסוים או מרכך שיער חדש עשויה להתבטא גם היא בתופעות בעור. גם בעניין של מוצרים קוסמטיים- זה שכתוב על מוצר "היפואלרגני" או "נבדק לעור רגיש" רק מעיד על כך שיש פחות סיכוי שהרגישים יגיבו אליו. היות וכל מי שרגיש מגיב לדברים שונים - ולעיתים אישה רגישה מגיבה למוצר מסוים במשך תקופה כלשהי ולאחר מכן כבר לא.  כבר יצא לי לפגוש נשים שאלרגיות למוצרים המיועדים לעור רגיש. ישנם אינסוף דברים שיכולים לגרות את העור, החל מרכיבים ספציפיים וכלה בשינויי מזג אוויר ואפילו בגדים. כשלאדם יש עור רגיש, עליו לוודא שהוא משתמש בתכשירים שהותאמו לעור כזה, אם כי, כמו שכבר כתבתי, זה אינו מבטיח כלום למעט הקפדה על אחוזים נמוכים יותר של חומרים משמרים. עוד בעיה היא שאלרגיה וגם רגישות יכולות להתפתח עם הזמן. אפשר להשתמש בתכשיר 20 שנה ופתאום הוא מתחיל לגרות את העור. לרוב, לאחר שהתפתחה הרגישות הראשונה, מערכת החיסון זוכרת, והרגישות הופכת לקבועה (אני מכירה כמה אנשים שנאלצו להפסיק לעבוד ברפואת שיניים עקב רגישות ללטקס שהתפתחה לאורך שנים).
מעניין אם היו כל כך הרבה אלרגיות ותגובות רגישות לפני עידן התיעוש. אני בטוחה שהחיים בעולם המודרני מלא הקרינה והחומרים לא מועילים במיוחד לעור.
הנה כמה רכיבים מהם רצוי להימנע במידה ויש עור רגיש:
Fragrance - תוספת של ריח שנמצא כי הוא אחד מ5 האלרגנים המובילים בעולם. מגרה את העור למי שבעל עור רגיש או נטיה לתגובה אלרגית. משפיע באופן שלילי על המח והעור. כמה סוגי ריחות עשויים להכיל עשרות של כימיקלים שונים בתוכם. רצוי לחפש מוצרים שעליהם כתוב: fragrance free , כלומר ללא ריח, או ללא תוספת של ריח מעבר לריח הטבעי של המוצר.


Sodium Lauryl Sulfate - או SLS, רכיב פעיל המשמש לניקוי בשמפו, סבון גוף או פנים, מרככי כביסה וידוע כי יכול לגרות את העור ועשוי להיות בעל תופעות לוואי במח, מערכת הרביה והמערכת האנדוקרינית. הוא אכן מנקה ובצורה יעילה מאוד


 Parabens - משמרים (כמו methylparaben, propylbaraben, butylparaben) אשר משתמשים בהם במגוון מוצרי טיפוח. הם עשויים לגרום לגירוי של עור, עיניים וריאות ולתגובות אלרגיות אחרות ונמצא קשר בינם לבין תופעות לוואי במערכת העצבים. משמרים טבעיים הם ויטמין E וC, ולכן ניתן יהיה למצוא מהם במוצרי טיפוח רבים.

Propylene Glycol- משמש בקרמים רבים, דאודורנטים ומוצרי טיפוח. כמעט אינו רעיל לצריכה אך גם בכמויות קטנות עשוי לגרום לגירוי ניכר בעור. החומר נספג דרך העור ועשוי לגרום לתופעות לוואי במערכות הגוף.

Aluminum - ניתן למוצאו בדיאודורנטים, אך גם במוצרי קוסמטיקה אחרים, והוא מצטבר בגוף ובייחוד במח ותורם כך לבעיות נוירולוגיות כגון מחלת האלצהיימר.

 
Phthalates- ניתן למצוא חומרים אלו בלקים רבים ומוצרי הסרת יבלות. חומרים אלו נחשבים רעילים ומסוכנים למח, מערכת החיסון ומערכת העצבים.

ניתן למצוא חומרים משמרים על בסיס Formaldehyde במוצרי טיפוח ומוצרים לשיער. חומרים אלו הם קרצינוגנים (גורמי סרטן) ידועים ועשוייים לגרות את העיניים, רעילים לעור ולמערכת החיסון. חומרים משמרים מבוססי Formaldehyde הםDMDM hydantoin, imidazolidinyl urea, diazolidinyl urea, 2-bromo-2-nitropropane-1,3-diol, quaternium-15, and sodium hydroxylmethylglycinate.

הנה כמה טיפים:
* תמיד חשוב לקרוא את רשימת הרכיבים, אם כי קשה לרוב לקרוא את הכתוב על גב תכשירים.
* ככל שרשימת הרכיבים קטנה יותר, כך פוחת הסיכוי שתהיה רגישות. הרכיבים המצוינים על גבי האריזה מסודרים לפי האחוז שהם מהווים מסך המוצר, בסדר יורד, עד לאחוז אחד. מתחת לאחוז זה אין משמעות לסדר ההופעה.
הסיבה לכך משתנה ממוצר למוצר אך שלוש הסיבות העיקריות הן הכמות העצומה של הכימיקלים המצויה בכל תכשיר, הרצון של היצרן שלא נתעסק ברכיבים וטכניקת הרישום והשימוש בשמות חליפיים על מנת להסתיר רעלנים שונים. בנוסף אין אחידות לגבי איסורי השימוש והגבלות על ריכוזי חומרים. התקן האמריקני שונה מהתקן האירופי ושניהם גם יחד שונים מהתקן הישראלי. כך יתכן שבזמן שיש איסור שימוש בריכוז של חומר מסוים בארצות הברית עדין הוא מותר לשימוש בארץ.
* מייקאפים מבוססי סיליקון נוטים לגרום פחות לרגישות.
* חשוב להקפיד לזרוק איפור שפג תוקפו- מסקרה יכולה להחזיק עד 4 חודשים, צלליות ואבקות עד שנתיים ומייקאפים ושפתונים עד שנה.
*על מנת להימנע ממדגרות חיידקים, רצוי לחטא גם את הגלוס שלך בין שימושים (כלומר לפני שמכניסים את המברשת לתוך הקופסא לחטא באלכוהול ולא לטבול פעמיים), זה נכון גם לגבי מסקרה. בני אדם משירים כל הזמן תאי עור, אשר מתיישבים, בין השאר, על המוצרים, כך שעל מנת להימנע ממושבות חיידקים מיותרות.
* בהמשך ישיר לסעיף הקודם, יועיל מדי פעם גם לחטא את הצלליות הדחוסות. נכון, זה מבזבז חומר, אבל כך אפשר לוודא שיהיו פחות מזהמים וגורמי אלרגיה. 
* לא להשאיל איפור או קרמים של חברות. זה טיפ טוב גם לבעלות עור שאינו רגיש או נוטה לאלרגיות.
*במסקרה ואייליינר רצוי לבחור בצבע השחור, שדרמטולוגים סבורים שמגרה בצורה הפחותה ביותר.
*אם יש הרפס או שעורה בעין לוותר על האיפור. חייבים להתאפר? להשתמש במקלות לניקוי אוזניים (צמרונים)ואצבעות ולחטא את האצבעות באלכוהול לאחר כל מגע בעין וכמובן לא לטבול פעמיים.
* חשוב לחטא את המברשות מפעם לפעם וכמובן שבין לקוחות....
* אם משתמשים בקרם או מייקאפ שמגיע בקופסא ולא בשפורפרת או עם פיה, להשתמש בצמרון על מנת להוציא מהחומר. לפני רכישה חשוב להתנסות בקרם ולהניח ממנו מאחורי האוזן או בחלק הפנימי של המרפק, כך שאם יתפתחו תופעות לא אסטטיות ניתן יהיה להצפין אותן.
* עוד טיפ הוא להקפיד תמיד להסיר את האיפור (בסדנאות אני תמיד אומרת שהדבר שהכי חשוב באיפור ואסור לשכוח אותו הוא ההסרה) על מנת להימנע מקמטים בטרם עת, קומודונים (שחורים) וכמובן שעורה או זיהומים בעין. את איפור העיניים יש להסיר עם חומר ייעודי. אם העור שלכם רגיש- EYE CARE או LID CARE יסירו את האיפור בצורה טובה ובטוחה. את שני המסירים שתיארתי אפשר למצוא בפארמים באיזור העדשות בדרך כלל. הנה עוד מידע על הסרת מסקרה למעוניינים.
יש הטוענים כי איפור מינרלי עשוי לגרום לפחות רגישות. הנה בלוג על איפור מינרלי. נכון לרגע זה לא התנסיתי בו עדיין, אך יש נשים רבות המרוצות ממנו.
עוד על רגישות לקוסמטיקה, אם כי נדמה כאילו הכתבה הזו נכתבה על מנת לעורר פחד.

מקווה שתרמתי לידע ואני תמיד שמחה לתגובות או מידע נוסף בהמשך לפוסט זה.

5 תגובות:

  1. הי הרמוני,
    נושא חשוב מאד. לי יש שיטה שמבטיחה כ-90% המנעות ממוצרים להם אני אלרגית: אני מריחה מוצרים. זה נשמע מוזר אבל בדיוק כמו בבחירת מלונים זה עובד. אני פותחת כל מוצר, מריחה ומחכה כמה שניות, רוב המוצרים להם אני אלרגית גורמים לי להרגשת גירוד/עקצוץ/אי נוחות, במקרים קיצוניים אפילו קוצר נשימה. אם מדובר בקרם כלשהו והוא עבר את המבחן הראשון של הריח, אנסה למרוח אותו על ידי. כל מוצר שנכשל במבחן הריח התגלה כמוצר שמעיר אצלי את שדיי האלרגיה! דיברת על אנשים הרגישים למוצרים המיועדים לאוכלוסיה הרגישה (שכחתי איך קוראים לזה...), ובכן אני אחת כזו! אני אלרגית לכל קו המוצרים של קליניק המיועד לאלרגיים!
    פוסט טוב מאד! אדפיס את פירוט החומרים שכאן ואשים בארנק- לקניה הבאה בסופר פארם!

    השבמחק
  2. פוסט מעולה והתמונה עם הגדי-הורסת!!!

    השבמחק
  3. תודה על המחמאות ואני תמיד שמחה לתגובות!

    השבמחק
  4. אם העור שלכם רגיש- EYE CARE יסיר את האיפור בצורה טובה ובטוחה

    השבמחק
  5. אם העור שלכם רגיש EYE CARE יסיר את האיפור בצורה טובה ובטוחה

    השבמחק